Mateusz przytacza słowa proroctwa mówiącego ponoć o oszacowaniu przez „synów Izraela”. To wyrażenie w znaczeniu przenośnym oznacza ogół potomków patriarchy Jakuba-Izraela, czyli Żydów, naród żydowski. U Mateusza arcykapłani jako przywódcy narodu reprezentują „synów Izraela”, działają w imieniu całego ludu. Sprawdźmy w Księdze Zachariasza, czy trzydzieści srebrników to również zapłata od „synów Izraela” podobnych do arcykapłanów.
4 Pan tak do mnie powiedział: «Paś owce przeznaczone na zabicie, 5 które kupcy zabijają bezkarnie, a handlarze mówią: „Wzbogaciłem się, niech będą dzięki Panu”, a pasterze nie mają dla nich litości. […]».
7 Tak więc pasłem owce przeznaczone na zabicie dla handlarzy. […] 8 Jednak w ciągu miesiąca usunąłem trzech pasterzy. Straciłem także cierpliwość względem owiec, one również zniechęciły się do mnie. […]
11 […] a handlarze owiec, którzy mnie podglądali, przekonali się, że to było słowo Pana.12 Potem zwróciłem się do nich: «Jeżeli to uznacie za słuszne, dajcie mi zapłatę, a jeżeli nie – zostawcie ją sobie!» I odważyli mi trzydzieści srebrników.
Ks. Zachariasza 11,4-12
Z tekstu wydaje się wynikać, że prorok-pasterz zwraca się o zapłatę do „handlarzy owiec”, wymienianych w wersetach 5, 7 i 11. Biblia Tysiąclecia opatruje początkowe wersety alegorii następującym komentarzem: Trzoda – to Izrael, handlarze – to zdrajcy narodu, zaprzedający go obcym
, zaś w odniesieniu do wersetu 8 wyjaśnia: Trzej pasterze – źli przedstawiciele władzy
.
Pozornie handlarze świetnie pasują do obrazu arcykapłanów-zdrajców, którzy zaprzedają swój lud Rzymianom. Jednak w alegorii prócz handlarzy występują jeszcze inne osoby. Są nimi w szczególności źli pasterze, którzy obrazują ludzi rządzących narodem. Z przedstawionego tekstu wynika, że pasterze to inni ludzie niż handlarze (w.5), a prorok usunął ich (w.8), zanim złamał laskę, co obserwowali handlarze (w.11). Jeśli arcykapłani są „handlarzami owiec” z tekstu Zachariasza, wówczas w świetle tej alegorii nie są „pasterzami”, przywódcami i nie reprezentują narodu, inaczej niż w Nowym Testamencie.
Istnieje jednak znacznie poważniejszy problem z „handlarzami owiec”.