Podczas gdy niektórzy pozbywali się problemu przez odpowiednie modyfikowanie tekstów biblijnych, inni usiłowali wyjaśnić przyczynę i znaczenie rozbieżności. Pierwsza grupa wyjaśnień sięga genezą starożytności:
- Mateusz powołał się na inny, zaginiony tekst Jeremiasza (Orygenes, Hieronim)
- Ten fragment znajdował się w Księdze Jeremiasza, ale został złośliwie usunięty (Euzebiusz)
- Mateusz napisał poprawnie, ale błędnie przepisano (Orygenes, Euzebiusz, Hieronim)
- Mateusz podał imię Jeremiasza, chodziło o Zachariasza, ale nie ma problemu (Augustyn, Luter)
Innego rodzaju wyjaśnienia pojawiły się ponad tysiąc lat później, kiedy powstanie protestantyzmu zmobilizowało badaczy różnych denominacji do wnikliwych badań biblijnych:
- Autorem końcowych rozdziałów Księgi Zachariasza był Jeremiasz (Mede)
- Mateusz użył imienia Jeremiasza na określenie zbioru ksiąg prorockich (Lightfoot)
- Zachariasz powtarza za Jeremiaszem, a Mateusz wskazuje na pierwotne źródło (Grotius, Hengstenberg)
- Chodzi nie o zapisane słowa Jeremiasza, ale o przekazywane w tradycji ustnej (Bullinger).