Każdy pomysł na wagę złota

Podczas gdy niektórzy pozbywali się problemu przez odpowiednie modyfikowanie tekstów biblijnych, inni usiłowali wyjaśnić przyczynę i znaczenie rozbieżności. Pierwsza grupa wyjaśnień sięga genezą starożytności:

  1. Mateusz powołał się na inny, zaginiony tekst Jeremiasza (Orygenes, Hieronim)
  2. Ten fragment znajdował się w Księdze Jeremiasza, ale został złośliwie usunięty (Euzebiusz)
  3. Mateusz napisał poprawnie, ale błędnie przepisano (Orygenes, Euzebiusz, Hieronim)
  4. Mateusz podał imię Jeremiasza, chodziło o Zachariasza, ale nie ma problemu (Augustyn, Luter)

Innego rodzaju wyjaśnienia pojawiły się ponad tysiąc lat później, kiedy powstanie protestantyzmu zmobilizowało badaczy różnych denominacji do wnikliwych badań biblijnych:

  1. Autorem końcowych rozdziałów Księgi Zachariasza był Jeremiasz (Mede)
  2. Mateusz użył imienia Jeremiasza na określenie zbioru ksiąg prorockich (Lightfoot)
  3. Zachariasz powtarza za Jeremiaszem, a Mateusz wskazuje na pierwotne źródło (Grotius, Hengstenberg)
  4. Chodzi nie o zapisane słowa Jeremiasza, ale o przekazywane w tradycji ustnej (Bullinger).